lørdag den 11. september 2010

Zen inflation


Hvis man ser sig omkring, skulle man tro, at utroligt mange har fundet ro med sig selv og omverdenen....Ordet Zen bruges i alle mulige og umulige sammenhænge - nok også af mig selv...så hvad er Zen egentlig??
¤¤¤¤¤¤
Ifølge Wikepedia er Zen bla stræben efter ro - tomhed i sindet - den totale oplevelse af nuet. Zen opnåes via meditation, som dog ikke betyder andet en fokuseren på åndedrættet,- og derigennem opnåelsen af Zen - meditationen kan foregå i bussen, i havestolen, i et øjebliks fuldstændig mental ro,- og selvfølgelig også i traditionel skrædderstilling.
¤¤¤¤¤¤
Hvorfor nu al den snak om Zen??? For mig fordi det giver en udefinerbar ro i sjælen...Zen finder jeg alle mulige og umulige steder.
Skal jeg se tilbage på dagen idag, har der ikke været meget Zen - prøver alligevel
- den tidlige morgen, hvor regnen trommer ubønligt mod taget - egentlig ret støjende, men dråbernes trommen formidler alligevel en ro til mit sind.
- 5 minutters hvil på havebænken med efterårssolen mod mit ansigt.
- koncentreret LEGO-bygning med mindstemand....det er ren Zen - processen med at finde den rette klods,- og derefter videre til næste stadie. Selvfølgelig også momentet af lykke i den
5-åriges ansigt, ved synet af det færdige resultat.

3 kommentarer:

  1. Måske, vi snakker så meget om zen, fordi vi længes så inderligt efter at opleve den tilstand.
    Dejligt at du er opmærksom på dine øjeblikke fyldt med zen :-)

    SvarSlet
  2. Miri - du har ret - min interesse og mit fokus på Zen, stammer jo lige præcis fra en dyb længsel efter indre ro - og fornemmelsen af bare at være...og give sig selv lov til dette. Det hjælper klart at være bevidst om de små gyldne åndehuller. Håber også din lørdag har bragt dig lidt Zen...:-))

    SvarSlet
  3. Jeg tror Miri har ret, vi længes efter roen. Min zoneterapeut har lært mig en øvelse jeg bruger inden jeg skal sove, for hver dag bliver det nemmere og mere virkningsfuldt.
    5 min efterårssol er nu heller ikke dårligt :-)
    Nyd din lørdag aften.

    SvarSlet