onsdag den 26. januar 2011

Slankekur / egenomsorg




Er nødt til at dele denne fine lille artikel samt tanker om slankekure/vægttab/egenomsorg.


For nøjagtigt et halvt år siden i disse dage, skete der noget forunderligt...som en sammensværgelse eller sammenfald af indtryk, tanker og følelser, fandt jeg pludselig den længe savnede motivation til at starte et vægttab. Kiloene havde langsomt sneget sig på efter flere graviditeter og perioder med langvarig stress, troede næsten de var groet fast. Et var, at jeg rent psykisk ikke ligefrem elskede den buttede krop, men kunne også mærke hvordan min krop led under usundheden og overvægten - så jeg var klar, nu skulle det ske....Men hvordan...


Jeg satte en dato for hvornår rejsen skulle starte,- og det skal siges at min umiddelbare motivation og fokus var på kiloene, at der så kom så mange andre fantastiske og uventede gevinster, må siges at være en gave - TIL MIG SELV...



# For overhovedet at få et overblik og en struktur, var jeg i starten nødt til at tælle kalorier, her brugte jeg et super smart system på nettet - www.madlog.dk


# Derudover var princippet - INGEN sukker, INGEN hvide kulhydrater (pasta, ris, kartofler, brød mm), max 1 stykke frugt for også at minimere frugtsukker.


# Derimod kunne jeg svælge i alskens grønt, nødder, frø, bønner, bær, kød, proteinrige mejeri- og soya-produkter.
Havde nogen foreslået en sådan menu endnu et halvt år tidligere, havde jeg ikke troet det var muligt. Jeg var dog top-motiveret, og havde troen på at det skulle lykkes denne gang - hvis jeg skulle redde min krop og mig selv....så var det nu. Jeg forberedte mig selv på en svær og hård proces, fuld af afsavn, fravalg og "lidelser". Hvad jeg ikke var forberedt på, var at gik ganske anderledes - istedet for FRAVALG kom det til at handle om TILVALG,- afsavn og lidelser udeblev, derimod oplevede jeg VELVÆRE og ENERGI.
De første 14 dage kunne jeg næsten flyve, i takt med kroppens "afgiftning" for bla sukker, steg energi- og overskudsniveau til uanede højder. Følte det som en stor tung "sukker-kappe", der blev løftet af mit hoved og skuldre,- følte en ukendt lethed i kroppen og så pludselig verden i et "klarere lys". Disse gevinster blev herefter min største motivations-faktor - jeg glædede mig over mit langsomme vægttab, men VELVÆRET var min drivkraft.
Det der startede som en regulær slankekur, blev istedet til en livsstil-ændring og kostomlægning - i takt med kroppens afgiftning steg min nysgerrighed endnu mere, om hvad det er maden gør for os - de skadelige og de gavnlige effekter. Pludselig var jeg i stand til at mærke madens virkning på kroppen - en lang rejse er begyndt - og er indtil videre resulteret i et vægttab på 20 kg, velvære, glæde og nydelse over alskens sunde lækkerier.
Føler blot jeg har løftet en lille flig, af al den viden og erfaring der ligger derude og venter.... min søgen efter alverdens visdomsord, har bragt mig vidt omkring,- men har især været inspireret af disse skønne piger som - Caroline Fibæk (forfatter til artiklen øverst) og Thorbjørg Hafsteinsdottir, der både byder på velsmag og velbegrundede teorier.
Håber dette indlæg kan inspirere, og sætte lidt tanker igang om hvad sundhed er for dig. Håber også det viser at intet er umuligt, for den der bærer viljen i hjertet, for det skal komme fra hjertet...det skal være en følelse - en følelse af at man bare ikke kan lade være. Følelsen af at det er noget godt du gør for dig selv, det er ikke en straf....det er egenomsorg i yderste forstand - gør det af kærlighed til livet, dig selv og din familie.

5 kommentarer:

  1. Det er super sejt gået. Jeg kan godt være stolt af at have dig som skøn skøn kollega.

    SvarSlet
  2. Tak søde - håber også du ved, hvor meget pris jeg sætter på dig, som kollega og ...meget mere.

    SvarSlet
  3. hej Camilla

    super godt indlæg og vildt godt gået med de 20kg
    kh♥

    SvarSlet
  4. Super flot at du på bare et halvt år har tabt så meget!!
    Jeg sidder og får det helt dårligt over at jeg har syndet vildt idag med flødeskum og sodavand. hvilke jeg nu betaler for med svær mavepine.
    Jeg har selv fundet den motivation som du taler om, for et par måneder siden og jeg er i gang med et stabilt vægtab og en livstilsændring. Det går godt og jeg har fået rigtig meget energi med mange af de samme ændringer som jeg kan se at du følger.

    Det der har overrasket mig mest er hvordan jeg efter blot 14uden sukker overhoved, begyndte at kunne mærke funktioner i min krop, som jeg dårlig genkendte. f.eks. min maves rumlen når den bearbejder gode fibre og grove grønsager!
    Det er da forfærdeligt at vi er så fjernt fra vores krop!!!
    Forsat held og lykke. jeg vil gå tidligt i seng for jeg regner med at have sukker tømremænd imorgen.

    SvarSlet
  5. Marianne - Tak for roserne...:-))

    Moster Mor - Lad være med at banke dig selv i hovedet over et par enkelte synder, men klap dig selv på skulderer, for at du er igang...at du er på vej mod et sundere liv, og der er jo ingen der siger, at man altid kan gå den lige vej. TILLYKKE med at du har fundet vejen, og har opdaget nydelsen ved den sunde kost - og at du igen kan mærke din krop.

    Du har ret det er faktisk skræmmende hvor lidt vi er kontakt med vores kroppe - men bare rolig det kommer, og bliver mere og mere udtalt. Desværre også i form af "sukker-tømmermænd", i julen spiste jeg helt normalt - det blve simpelthen for underligt at sidde der med bunker af grønt midt i and, flæskesteg og ris a la mandes...men det betalte jeg dyrt for - min krop kunne slet ikke finde ud af det, og betalte mig tilbage med en tung, slap og totalt energiløs krop og hoved i flere dage. Selvfølgelig lidt træls, men på den anden side endnu en øjenåbner for, hvad kroppen egentlig har godt af - man må sige det er svar på tiltale. Da jeg så spiste min nu vanlige kost, faldt der ro i både krop og sjæl igen...ahhh.

    Hav en dejlig dag - Camilla

    SvarSlet